BOOKS ON ARCHITECTURE
The second edition published by Pieter Coecke in 1545 is almost identical to the first one which came out three years earlier; it has the same title page (the date 1545 replaces 1542) and the same plates. The formatting was systematically used again with a few rare exceptions. The elimination of a few abbreviations ("que" replacing "qu" f. 11, "desquelles" replacing "desqulles", "quelles" replacing "qlles" f. 18, etc.), and the addition of hyphens to mark a wordbreak (f. 12), result in minor displacements. Too tight a layout was sometimes lightened (ff. 38v°, 39), and some displeasing hyphenations were deleted ("eau-es", f. 13). A misaligned page number was corrected (f. 15). Frédérique Lemerle (Centre national de la recherche scientifique, Critical bibliography
K. De Jonge, "Anticse Wercken: la découverte de l'architecture antique dans la pratique architecturale des anciens Pays-Bas. Livres de modèles et traités (1517-1599)", M.-C. Heck, F. Lemerle & Y. Pauwels (eds.), Théorie des arts et création artistique dans l'Europe du Nord du XVIe au début du XVIIe siècle, Lille, PUL, 2002, pp. 55-74. K. De Jonge, "Les éditions de la traduction française du Livre IV par Pieter Coecke van Aelst à Anvers en 1542 et 1545", S. Deswarte-Rosa (ed.), Sebastiano Serlio à Lyon. Architecture et imprimerie, Lyon, Mémoire active, 2004, pp. 275-277. H. de la Fontaine Verwey, "Pieter Coecke van Aelst and the Publication of Serlio's Book on Architecture", Quærendo, 6, 1976, pp. 166-194. S. Heringuez, La représentation de l’architecture dans l’œuvre des peintres romanistes de la première moitié du XVIe siècle: Jean Gossart, Bernard van Orley et Pieter Coecke van Aelst, Doctoral thesis, Tours, Cesr, 2010, 1, pp. 305-322. W. Kuyper, The Triumphant Entry of Renaissance Architecture into the Netherlands. The Joyeuse Entrée of Philip of Spain into Antwerp in 1549, Renaissance and Manierism Architecture in the Low Countries from 1530 to 1630, Alphen aan den Rijn, Canaletto, 1994. J. Offerhaus,"Pieter Coecke et l'introduction des traités d'architecture aux Pays-Bas", J. Guillaume (ed.), Les traités d'architecture de la Renaissance, Paris, Picard, 1988, pp. 443-452. Y. Pauwels, "Propagande architecturale et rhétorique du Sublime: Serlio et les ‘Joyeuses entrées’ de 1549", Gazette des Beaux-Arts, 137, Mai-June 2001, pp. 221-236. Y. Pauwels, "Fête, propagande et image imprimée: les ‘Joyeuses entrées’ de Gand et d'Anvers (1549)", R. Crescenzo (ed.), Espaces de l'image, Nancy, 2002, Université de Nancy 2, pp. 167-188. Y. Pauwels, "L'introduction des ordres d'architecture dans les Pays-Bas: entre Italie et Espagne", R. Dekoninck (ed.), Relations artistiques entre l’Italie et les anciens Pays-Bas, XVIe-XVIIIe siècles. Bilan et perspectives, Brussels/Rome, Institut historique belge de Rome, 2012, pp. 53-59. M. Vène, Bibliographia Serliana. Catalogue des éditions imprimées des livres du traité d'architecture de Sebastiano Serlio (1537-1681), Paris, Picard, 2007, pp. 68-69.
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